Lifestyle

Polska: największy w Europie wzrost wydatków na Święta

Raport Deloitte Polska przynosi informacje o znacznym wzroście optymizmu konsumentów. 28% Polaków uważa, że ich sytuacja finansowa poprawiła się i deklaruje wzrost wydatków na zakupy świąteczne. W rzeczywistości w ciągu ostatnich dwóch lat wydatki świąteczne polskich konsumentów rosły o 6,5% rok do roku. Sprawdźmy, co kupują Polacy i ile wydają na prezenty.

Pod względem wielkości budżetu wydanego w okresie świątecznym, Polska plasuje się na piątym miejscu w Europie, po Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Niemczech, Portugalii i Rosji, z kwotą 1521 zł.
Prezenty świąteczne po polsku

Świąteczne upominki kupuje niemal 84% Polaków (wyniki badania Gumtree.pl). Jedynie u 16 % badanych nie ma takiej tradycji rodzinnej. Najczęściej wybieranymi artykułami na prezent są kosmetyki i perfumy (56%); ubrania i akcesoria (32%); książki, gry planszowe i płyty (27%) lub gotówka (16%). Polakom zdarza się również nabywać upominki „z drugiej ręki”.

Co piąty Polak, niezależnie od dochodu, wydaje na prezenty łącznie między 401 a 500 zł. Blisko 13% badanych deklaruje, że przeznaczy na prezenty jeszcze więcej – od 1000 do 1999 zł. Hojniejsi są mężczyźni – prawie 40% z nich deklaruje kwotę na prezent między 100 a 250 zł, co stanowi 5% więcej, niż w przypadku kobiet, które z kolei wydają na upominek między 50 a 100 zł (42%). Co ciekawe, prawie połowa mężczyzn najdroższy prezent kupuje partnerce, 47% kobiet z kolei najwięcej wydaje na podarunki dla dzieci.
Raport Deloitte Polska wskazuje, że 44% zakupów podczas Świąt Bożego Narodzenia w Polsce dokonywanych jest w sklepach internetowych. Polacy upatrują w kupowaniu online oszczędność czasu i pieniędzy oraz większy komfort.

Alkohol – liczy się znajomość marki
W okresie świąteczno – prezentowym Polacy ponad 4 miliardy złotych wydadzą na alkohol. Aż 60% konsumentów wskazuje także właśnie alkohol jako idealny upominek z okazji urodzin, imienin, a nawet Świąt. Wina spokojne wybiera ponad 45% osób, z czego 60% – wydaje na nie ponad 30 złotych. Wśród alkoholi mocnych stawiamy na whisky, wódkę premium oraz koniak lub brandy. Jakie czynniki biorą pod uwagę polscy konsumenci przy wyborze alkoholu? Prawie połowa kieruje się znajomością marki, co trzecia osoba bierze pod uwagę cenę produktu. Znaczenie ma także opakowanie i prestiż. Znajomość marki ma szczególne znaczenie, zwłaszcza w segmencie win spokojnych, który rośnie i przekroczył już wartość 2 mld złotych. Polacy przekonali się do wina, ale nadal czują się zagubieni przy jego wyborze. Dla przeciętnego polskiego konsumenta, znajomość marki jest duża pomocą podczas podejmowania decyzji zakupowej. Hitem ostatnich lat, szczególnie w okresie świątecznym i sylwestrowym są wina musujące oraz gwiazda zakupowa – prosecco. Z kolei nowością pośród świątecznych wyborów są wina bezalkoholowe. Mimo niskiej dystrybucji ten segment rynku dynamicznie rośnie i ma szansę stać się znaczącym w kategorii win musujących. Dziś wynosi 1,6%.

Raport Gumtree.pl powstał na podstawie wyników badania ilościowego zrealizowanego przez agencję badawczą SW Research w listopadzie 2019 roku metodą CAWI (wywiady on-line) na reprezentatywnej grupie 1272 Polaków w wieku 18+.

Raport Deloitte Polska “Zakupy Świąteczne 2019”: badanie online przeprowadzono w dniach 16 września – 11 października 2019 roku, wśród blisko 7,2 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z ośmiu krajów europejskich (Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Portugalia, Rosja, Hiszpania i Wielka Brytania).

PODOBNE ARTYKUŁY

ZAPISZ SIĘ
DO NEWSLETTERA

SMART MIXER

ENERGY MIXER

AEROMIXER 2018

BOSETTI OPOWIADA O POLSCE

NAJCHĘTNIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

Obserwuj profil
Bosetti Global Consulting
na Linkedin