Najnowszy raport badający nastroje przedstawicieli firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przynosi nieco bardziej optymistyczne wieści. Wskaźnik nastrojów menadżerów wynosi 50 punktów i jest wyższy o 30 punktów w porównaniu z wynikami poprzedniej edycji badania, przeprowadzonego w połowie ubiegłego roku. Sytuację jako nadal trudną ocenia 83% respondentów, którzy przyznają iż odnotowali spadek przychodów związany z pandemią COVID-19. 65% przedstawicieli branży przewiduje, iż sytuacja wróci do tej sprzed pandemii w ciągu 1-2 lat.
Na pytanie jak pandemia COVID-19 wpłynęła na ich firmy i jakie działania decydenci podjęli w odpowiedzi, respondenci wymieniają:
- Spadek sprzedaży 83 %
- Zakłócenie łańcucha dostaw 71 %
- Wniosek o pomoc w ramach Tarcz Antykryzysowych 60 %
- Redukcja etatów 40 %
- Redukcja wynagrodzeń 40 %
- Przygotowanie wewnętrznej polityki wspomagania upłynnienia zapasów na wypadek zagrożeń 25 %
- Zamknięcie części lub całości działalności 19 %
- Problemy z płynnością firmy 15 %
Jednymi z długoterminowych skutków zmian spowodowanych kryzysem będą utrzymujący się wzrost znaczenia wirtualnych salonów i wirtualnej sprzedaży oraz ograniczenie zatrudnienia. Na kolejnych pozycjach wymieniane są: zamrożenie inwestycji w rozwój firmy, skrócenie geograficzne łańcuchów dostaw, zahamowanie rozwoju elektromobilności.
W ocenie przedstawicieli sektora motoryzacyjnego największymi wyzwaniami o obawami trawiącymi branże są:
- Sytuacja polityczno – gospodarcza w Polsce
- Koszty pracy
- Nowe regulacje prawne
- Biurokracja
- Wzrost konkurencji ze strony innych producentów
- Poziom kosztów inwestycyjnych niezbędnych do utrzymania konkurencyjności
- Sytuacja polityczno – gospodarcza za granicą
- Dostęp do pracowników produkcyjnych
- Dostęp do kadr o wysokich kwalifikacjach
- koszt/ dostęp do finansowania zewnętrznego
Wśród respondentów badania znajdują się producenci pojazdów, przyczep i naczep lub podzespołów, części i akcesoriów (62,5 %) oraz dystrybutorzy pojazdów, przyczep i naczep lub podzespołów, części i akcesoriów (37,5 %).
Cały raport dostępny pod linkiem:
https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Roczniki-i-raporty/Barometr-Nastrojow-Menedzerow-Branzy-Motoryzacyjnej-PZPM-i-KPMG-luty-2021