BUSINESS FOCUS

Syntetyczne paliwo lotnicze: nowa inicjatywa European Energy

syntetyczne paliwo lotnicze

Syntetyczne paliwo lotnicze, znane również jako eSAF (electro Sustainable Aviation Fuel), jest jednym z kluczowych elementów w dążeniu do zrównoważonego rozwoju sektora lotniczego. Danish Energy, deweloper OZE z Danii, planuje rozpoczęcie produkcji tego innowacyjnego paliwa, co może mieć istotny wpływ na redukcję emisji gazów cieplarnianych w globalnym przemyśle lotniczym.

Nowy zakład produkcyjny w Danii

European Energy nawiązał współpracę ze szwajcarską firmą Metafuels AG, która specjalizuje się w technologiach lotniczych. Efektem tej kooperacji będzie budowa nowego zakładu w południowej Danii, w pobliżu Padborg. Fabryka będzie produkować syntetyczne paliwo lotnicze, z planowaną wydajnością około 12 tysięcy litrów dziennie.
Nowy zakład powstanie w sąsiedztwie istniejącej instalacji European Energy, która wytwarza zielony wodór. Jest to strategiczne położenie, które umożliwi efektywne wykorzystanie zasobów do produkcji eSAF.

Wpływ na globalną emisję CO2

Sektor lotniczy odpowiada za ponad 2% globalnej emisji dwutlenku węgla, co stanowi około 800 milionów ton rocznie. Jednakże, emisje te obejmują nie tylko CO2, ale także inne gazy cieplarniane, co zwiększa ich wpływ na klimat do 3,5% globalnych emisji.

Produkcja syntetycznego paliwa lotniczego w nowym zakładzie w Danii stanowi odpowiedź na rosnące wymagania związane z dekarbonizacją lotnictwa. Inicjatywy takie jak RefuelEU Aviation oraz program CORSIA mają na celu zredukowanie emisji i promowanie zrównoważonych rozwiązań w przemyśle lotniczym.

Unijne regulacje i przyszłość syntetycznych paliw lotniczych

Unia Europejska wprowadza nowe regulacje dotyczące zrównoważonych paliw lotniczych (SAF). Już od 2025 roku linie lotnicze będą zobowiązane do stosowania co najmniej 2% SAF, z planem zwiększenia tego udziału do 6% w 2030 roku i 37% w 2040 roku. Wprowadzenie tych regulacji stwarza duży popyt na syntetyczne paliwo lotnicze, co czyni inwestycje w tej dziedzinie jeszcze bardziej atrakcyjnymi.

Potencjał Polski w rozwoju syntetycznych paliw

Polska, jako kraj z dużym potencjałem energetyki wiatrowej, może odegrać kluczową rolę w produkcji zielonych paliw, w tym syntetycznego paliwa lotniczego. Gminy w województwie zachodniopomorskim, takie jak Barwice i Grzmiąca, wyraziły zainteresowanie współpracą z European Energy, aby rozwijać lokalne instalacje do produkcji wodoru i e-metanolu. Te projekty mogą przyczynić się do dekarbonizacji trudnych do zelektryfikowania sektorów gospodarki.

Technologia produkcji syntetycznego paliwa lotniczego

Technologia aerobrew firmy Metafuels AG, która zostanie zastosowana w nowym zakładzie, przekształca zrównoważony metanol w paliwo lotnicze. Jest to proces cechujący się wysoką wydajnością energetyczną oraz konwersją węgla na poziomie 90%, co pozwala na znaczne ograniczenie emisji w porównaniu do tradycyjnych paliw lotniczych. Dodatkowym atutem jest to, że syntetyczne paliwo lotnicze może być stosowane bez potrzeby modyfikacji istniejących samolotów i infrastruktury.

Podsumowanie

Produkcja syntetycznego paliwa lotniczego przez European Energy to krok w stronę zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji w sektorze lotniczym. Nowy zakład w Danii, wraz z rosnącym zainteresowaniem technologią Power-to-X w Polsce, może stać się kluczowym elementem w globalnej strategii dekarbonizacji. Syntetyczne paliwo lotnicze to przyszłość, która może zmienić oblicze transportu lotniczego, przynosząc korzyści zarówno dla środowiska, jak i gospodarki.

PODOBNE ARTYKUŁY

ZAPISZ SIĘ
DO NEWSLETTERA

SMART MIXER

ENERGY MIXER

AEROMIXER 2018

BOSETTI OPOWIADA O POLSCE

NAJCHĘTNIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

Obserwuj profil
Bosetti Global Consulting
na Linkedin