BUSINESS EDU

Coworking, wspólne doświadczenie

Czy opłaca się wynajmować biuro, jeśli do prowadzenia firmy wystarcza komputer i drukarka? Koszt biura może być nie do udźwignięcia dla freelancera lub początkującego przedsiębiorcy. Z drugiej strony, praca w domu oferuje szereg rozpraszaczy i utrudnia organizację spotkania z klientem.

Rozwiązaniem może być biuro coworkingowe.

Co to jest coworking?
Pierwsze biuro coworkingowe na świecie powstało w 2005 r. w San Francisco. Już rok później powstawały kolejne tego typu miejsca w USA, ale też w Londynie. Do Polski idea coworkingu zawitała w 2007 r., ale dopiero w 2008 r. zostało założone pierwsze biuro w Warszawie.
Biura coworkingowe oferują wynajem powierzchni biurowej – może to być biurko w open space, może być osobny gabinet. Do dyspozycji jest komputer, sprzęt biurowy. Przedsiębiorca może pracować w dowolnych godzinach – swobodnie dostosowując je do potrzeb swoich lub klientów.

Coworking – dla kogo?
Coworking jest skierowany przede wszystkim do nowych, początkujących przedsiębiorców i start-upów. Jako że najczęściej nie mają wystarczających środków na wynajęcie biura, coworking staje się idealnym wyjściem, by rozwinąć biznes bez znacznych nakładów.
Z coworkingu mogą również skorzystać freelancerzy (wolni strzelcy), czyli osoby świadczące usługi w zakresie np. programowania, tłumaczeń, grafiki komputerowej. Swoją pracę wykonują osobiście, nie zatrudniają pracowników – nie mają więc potrzeby posiadania dużego biura.

Zalety coworkingu – dlaczego warto?
Oprócz wskazanych wyżej udogodnień, coworking to szansa na nawiązanie współpracy biznesowej. Na jednej przestrzeni spotykają się przedsiębiorcy, z których każdy może podzielić się cennym doświadczeniem. Dla nowej firmy bardzo ważna jest możliwość skorzystania z ich wiedzy czy pomocy w rozwiązaniu problemu. Może też pozyskać wśród nich swoich przyszłych klientów.
W przeciwieństwie do pracy w domu, coworking pozwala wyraźnie rozgraniczyć pracę i życie prywatne. Zgodnie z badaniami Deskmag, aż 74% osób stwierdziło wzrost wydajności swojej pracy, gdy zaczęło korzystać z coworkingu.

Czy coworking ma wady?
Oczywiście, coworking nie jest dla każdego. Koszt w skali miesiąca jest stosunkowo niewielki (nawet ok. 300 zł za miesiąc). Jest to istotne szczególnie dla początkujących przedsiębiorców, którzy nie mogą sobie pozwolić na znaczne koszty. Jednak jest to kolejny wydatek, który trzeba ująć w budżecie.
To, czy coworking się sprawdzi, zależy też od stylu pracy danej osoby. Nie każdy będzie potrafił skoncentrować się na pracy na przestrzeni open space, w której co rusz przechodzą kolejni użytkownicy biura.

Dodatkowe usługi
Niektóre biura coworkingowe oferują dodatkowe usługi:
wirtualne biuro – To usługa dla przedsiębiorców, którzy nie potrzebują powierzchni biurowej. Korzystając z tej usługi, pod adresem biura mogą zarejestrować swoją działalność, co wzbudza większe zaufanie u potencjalnych kontrahentów niż adres domowy. Biuro zapewnia również obsługę korespondencji.
biuro na godziny – Niektóre biura oferują możliwość wynajmu biurka nie tylko w abonamencie miesięcznym, ale też na godziny. Po uprzedniej rezerwacji, przedsiębiorca może wynająć miejsce tylko w czasie, gdy tego potrzebuje.

Coworking – podsumowanie
Coworking to ciekawa propozycja dla nowych przedsiębiorców. Nie tylko obniża koszty związane z własną siedzibą, ale też tworzy przestrzeń do rozmów z innymi właścicielami firm.

Autor: Izabela Kajstura – p.o. Z-ca Dyrektora Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości Uniwersytetu Opolskiego. W pracy zajmuje się tematami związanymi z przedsiębiorczością studentów Uniwersytetu Opolskiego. 

***

Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości Uniwersytetu Opolskiego (AIP UO) jest jednostką ogólnouczelnianą. Naszym celem jest wspieranie przedsiębiorczości, nawiązywanie współpracy między nauką i biznesem, rozwój kompetencji studentów w zakresie przedsiębiorczości. Oferujemy m.in. wynajem powierzchni biurowych (coworking) i doradztwo. Organizujemy szkolenia podnoszące umiejętności studentów UO, a także organizujemy spotkania networkingowe pod nazwą SpeedUp Business.

PODOBNE ARTYKUŁY

ZAPISZ SIĘ
DO NEWSLETTERA

SMART MIXER

ENERGY MIXER

AEROMIXER 2018

BOSETTI OPOWIADA O POLSCE

NAJCHĘTNIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

Obserwuj profil
Bosetti Global Consulting
na Linkedin