Satysfakcja pracowników okazuje się długoterminowym źródłem wyższych zysków i powinna być określana jako cel strategiczny przedsiębiorstwa. Jak to osiągnąć? Inwestuj w firmę jako miejsce pracy.
Według badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych szczęśliwi pracownicy są o 43% bardziej produktywni i aż o 86% bardziej kreatywni. Z kolei koszty związane z brakiem satysfakcji z pracy szacuje się na ponad 500 mld dolarów rocznie. Te liczby dają do myślenia także w Polsce – kraju, którego rynek pracy jest w najlepszej kondycji od 1989 r.
Mimo niskiego bezrobocia i wzrostu zarobków, aż 63% Polaków jest nieszczęśliwych w swojej pracy (badanie PracujeBoLubie.pl i Sedlak&Sedlak).
Twórcy raportu “Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy” podkreślają, iż aby zmienić tę sytuację, dla pracodawców kluczowe powinny być 4 obszary w miejscu pracy: zdrowie, atmosfera oraz efektywność i sens pracy.
Strategia mniej stresu
Obecnie już ponad 50% polskich pracodawców ma problem ze znalezieniem i dopasowaniem kandydatów (WorkService, 2017). Firmy muszą prowadzić działania, które zapewnią im lojalność pracowników i zbudują ich zaangażowania. Pierwszy i najważniejszym czynnikiem jest dbałość o zdrowie pracowników. Jedynie 3 proc. polskich pracodawców faktycznie przykłada wagę do tego aspektu. Tymczasem średnia światowa wynosi 29 proc. Wystarczyłoby opracować szeroko zakrojone pakiety health & wellness, najlepiej we współpracy z samymi zainteresowanymi. Zdrowi pracownicy oznaczają nie tylko spore oszczędności, lecz także korzyści płynące z większego zaangażowania. Mniej zestresowani pracownicy są nawet o 29 proc. bardziej usatysfakcjonowani swoją pracą i czują się nawet o 25 proc. ważniejsi dla swojej organizacji.
Kolejnym istotnym czynnikiem wpływającym na pozytywne miejsce pracy jest atmosfera. Firmy powinny budować swoją tożsamość, czyli biznesowy odpowiednik osobowości poprzez wspólne wartości, otwartość na różnorodność, współpracę, cel i poczucie sensu wykonywanej pracy.
Ostatni czynnik, czyli świadomość pracownika, że spędza czas na robieniu czegoś pozytywnego, efektywnego i przyczyniającego się do osiągnięcia ogólnego sukcesu przekłada się na dużo większą produktywność.
– Pracownicy chcą godnie zarabiać, ale chcą też widzieć sens w tym, co robią i zwyczajnie czuć się dobrze w miejscu, w którym spędzają większość swojego dnia. Wyścig o najlepsze benefity, najbardziej kreatywne imprezy integracyjne czy pokoje gier, które najczęściej nie odpowiadają na faktyczne potrzeby pracowników, już nie wystarcza – mówi Barbara Zych, doktor psychologii, CEO Employer Branding Institute.
Szukając najbardziej trafionych rozwiązań wspierających HR i komunikację wewnętrzną w firmach, warto rozpocząć od badania potrzeb pracowników i uwzględnić ich przedstawicieli w planowaniu długofalowej strategii. W innym wypadku stracimy tylko czas i pieniądze. Musimy też zastanowić się jaki jest cel działania firmy, poza przynoszeniem zysku i czy jest on komunikowany i podzielany przez pracowników. Zespół funkcjonuje dobrze tylko wtedy, gdy realizuje wspólny cel i ma wizję przyszłości.
Źródło: materiały prasowe EY, raport Employer Branding Institute i EY pt. „Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy” w ramach akcji społecznej PracujeBoLubie.pl