Prezydent Włoch Sergio Mattarella otworzył w w Pompejach ekspozycję prac polskiego rzeźbiarza Igora Mitoraja. Monumentalne prace zmarłego w 2014 r. artysty wystawiono na terenie wykopalisk archeologicznych.
W otwarciu wystawy, pośród zniszczonych przez wybuch Wezuwiusza ruin, uczestniczył także włoski minister kultury Dario Franceschini. Prezydent Mattarella nie szczędził słów uznania pod adresem Mitoraja, nazywając go „nadzwyczajnym artystą naszych czasów”, a wystawę – „niezwykłym połączeniem antyku i współczesności”. Podkreślał, że teren wykopalisk archeologicznych jest „absolutnie naturalną” lokalizacją dla rzeźb zauważając, że „Ktoś może pomyśleć, że te dzieła pochodzą z tamtych czasów”. Ekspozycja będzie otwarta do stycznia przyszłego roku.
Igor Mitoraj od dziesięcioleci związany był z Włochami, gdzie tworzył, żył i był niezwykle ceniony jako artysta. Szczególnie upodobał sobie toskańskie miasteczko Pietrasanta, którego był honorowym obywatelem od 2001 r.
W pracach Mitoraja widać inspiracje sztuką antyczną, idealną harmonią greckiej i rzymskiej rzeźby, a przede wszystkim fascynację ciałem ludzkim odlewanym w brązie lub marmurze.
Jego dzieła można podziwiać w paryskiej La Défense, w muzeum olimpijskim w Lozannie, w Los Angeles, przed wejściem do British Museum w Londynie, na krakowskim Rynku Głównym obok Wieży Ratuszowej, przed Operą Krakowską i na dziedzińcu Wydziału Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, w Mediolanie, na rzymskim Piazza Monte Grappa, na wrotach do Bazyliki Santa Maria degli Angeli e dei Martiri w Rzymie i w wielu innych miejscach w plenerze. Rzeźby i rysunki Igora Mitoraja pokazano na 120 wystawach indywidualnych na całym świecie.
Artysta urodził się w 1944 roku w niemieckiej miejscowości Oederan w Rudawach. Ukończył studia w Krakowskiej Szkole Sztuki, a następnie został studentem Tadeusza Kantora w Akademii Sztuk Pięknych, gdzie zajmował się malarstwem. Rok później, za radą mistrza Kantora, wyjechał z Polski. Przebywał głównie we Francji i we Włoszech. W Paryżu studiował w Ecole Nationale des Beaux-Arts. Pracując nad wystawą dla galerii ArtCurial w Paryżu, prowadzoną przez bratanka ówczesnego prezydenta Francji, Mitteranda, wyjechał na rok do włoskiej Pietrasanta znanej z pracy z materiałami takimi jak brąz i białym marmurem z Carrary.
Na podstawie materiału PAP