Sposobów skutecznej promocji produktów i usług jest mnóstwo. Ich dobór zależy od sektora działalności firmy, jej możliwości, a także wielkości rynku w Polsce. Mimo, że lokalny konsument jest wyjątkowo życzliwy produktom pochodzenia włoskiego, warto wskazać niezawodne narzędzia, które pomogą nam poruszać się w świecie rządzonym przez wizerunek.
Bądź online
Cyfryzacja procesów sprzedażowych następuje w całej Europie. Komunikacja mailowa zamiast spotkań twarzą w twarz i rozmów telefonicznych, praca zdalna, aplikacje optymalizujące koszty i zarządzanie logistyką w firmie czy proces zakupów dla twoich przedstawicieli – to wszystko staje się codziennością również w Polsce. Wiele osób, gdy tylko słyszy nazwę firmy od razu szuka jej strony internetowej w Googlu i fanpage’a na Facebooku zgodnie z zasadą “czego nie ma w internecie, tego nie ma na świecie”. Wchodząc na rynek polski, musisz być świadomy, jak wielką rolę odgrywa tu bycie online. W zależności od profilu biznesu, należy uważnie dobrać narzędzia kreowania tej obecności. Czy wystarczy ci dobra, responsywna strona internetowa, a może warto zainteresować się platformami ecommerce lub wprowadzić system zarządzania kontaktami B2B? Możemy iść o krok dalej i obsługiwać klientów poprzez internetowy help desk. – Na dobór narzędzi ma wpływ strategia promocji twoich produktów. Mamy do dyspozycji takie możliwości jak kanały social media: wszechobecny Facebook z 10 mln kont w Polsce, pełen estetyki Instagram, profesjonalny Linkedin, blogi, video blogi, dla których królestwem jest Youtube, newslettery, które są nadal jednym z najskuteczniejszych narzędzi dotarcia do klientów. Wejście do nowego kraju, powinno być zawsze poprzedzone badaniem rynku i preferencji grupy docelowej. – mówi Fabio Flaminio, dyrektor artystyczny w studiu komunikacji Trasformattivo & Brandownia.
Jak cię widzą, tak cię piszą
– Nie szata zdobi człowieka, ale… jest doskonałym narzędziem, aby w świadomy sposób przekazać wiadomość, która jest dla nas ważna, np. sposób, w jaki się ubrałem oznacza że cię szanuję, jestem dokładny, mam fantazję, potrafię zrozumieć okazję, z powodu której się spotykamy. – dodaje Fabio Flaminio. Podobnie jest w biznesie – identyfikacja wizualna, której używa twoja firma ma znaczenie. Dzięki niej wysyłamy jasny komunikat dotyczący branży, w jakiej działamy i tego, jakie wartości są nam bliskie – np. profesjonalizm, stabilność, nowoczesność. Grafika przekazuje tą wiadomość szybciej i skuteczniej niż całostronicowe opisy dotyczące misji na stronie internetowej.
Ogromne znaczenie ma wykorzystanie znaku graficznego w komunikacji z partnerami. Czy wiesz, że każdy z nas jest codziennie bombardowany ilością informacji będącą odpowiednikiem 174 gazet? W efekcie mamy tylko 10 sekund, aby przekazać odbiorcy naszą ofertę. W świecie, w którym wszystkie procesy zachodzą tak szybko i nikt nie ma na nic czasu, znak graficzny, video, infografika są idealnymi narzędziami do prezentacji informacji. Nasz mózg potrzebuje bowiem 1/ 10 sekundy, aby zrozumieć przekaz wizualny, 60 sekund zaś na przeczytanie 200 – 250 słów. Warto rysować!
Networking – odkryj możliwości, jakie dają dobre znajomości
Wielka jest moc, którą daje uczestniczenie w tzw. eventach czyli wydarzeniach branżowych. Ich charakter zależy od sektora działalności firmy, prestiżu, walorów edukacyjnych i wizerunkowych. Bezsprzecznie jednak warto się na nich pojawiać, a nawet je organizować lub wchodzić w partnerstwo organizacyjne z innymi firmami, stowarzyszeniami przedsiębiorców lub instytucjami naukowymi. Dlaczego? Przecież często to inwestycja o niepewnym zysku. Event branżowy to najlepsza okazja, aby poznać nowych ludzi, podczas przerwy kawowej opowiedzieć mimochodem o naszej firmie lub jako organizator i prelegent pokazać się od strony eksperckiej. Pamiętajmy, że wiele eventów odbywa się pod patronatem mediów i jest przez nie relacjonowana. To sposób na dobre publicity!
Moc rekomendacji
Networking polega także na wykorzystywaniu instrumentu rekomendacji, który we Włoszech jest bardzo ceniony. Siła polecenia działa także w Polsce w każdej sferze gospodarki. Ok. 70 proc. konsumentów podejmuje ostateczną decyzję zakupową pod wpływem rekomendacji. Pomyślmy jak wielkie znaczenie może ona mieć w znacznie wrażliwszym i opierającym się na zaufaniu sektorze B2B.
Stary, dobry system rekomendacji dzięki internetowi zyskuje nowe oblicze. Rekomendacja w skali makro to współpraca z liderami opinii, czyli tzw. influencerami. Mogą to być blogerzy, twórcy video na platformie Youtube, dziennikarze internetowi i prasowi zajmujący się naszym sektorem lub przedstawiciele stowarzyszeń branżowych, dystrybutorzy, pasjonaci tematu. Istotni są wszyscy, których opinie bierze pod uwagę nasz klient końcowy.
Zachowaj czujność kulturową
Już wielu wielkich graczy biznesowych poległo ignorując czynniki kulturowe przy wchodzeniu na nowe rynki. Tymczasem mają one niejednokrotnie kluczowe znaczenie, począwszy od sposobu komunikacji z partnerami z innego kraju, wspólną pracą w międzynarodowym zespole oraz strategią promocji na zagranicznym rynku.
Wrażliwość kulturowa, zrozumienie zasad społecznych i stereotypów występujących w Polsce będzie miarą skutecznego marketingu. Promując produkty włoskie na polskim rynku, warto przeanalizować, nie tylko to, co sami o sobie myślimy, ale i to jak odbierze nasze produkty klient polski, w którym momencie należy podkreślić włoską jakość, styl, tradycję, a kiedy postawić na wykorzystanie związków z Polską i lokalnego know – how. Działania promocyjne mogą przekazywać niemal wszystko, istotne jest w jaki sposób je realizujemy.
– Pamiętajmy, aby nie przenosić jeden do jednego rodzimych sloganów reklamowych i materiałów graficznych. Priorytetem jest też analiza konkurencji i w późniejszym czasie monitoring prasy i internetu pod kątem opinii na temat naszej firmy.
Kluczowe będzie wsparcie konsultantów, którzy rozumieją potrzeby obu stron, produkt jak i lokalne uwarunkowania. Szczególnie w Polsce – kraju sceptyków, w którym na reputację trzeba sobie zapracować. – komentuje Fabio Flaminio.
Autor: Kamila Wierzbicka