Od 1 stycznia 2019 r. w Niemczech będą nowe obowiązki dla firm sprzedających produkty w opakowaniach. Przepisy te mogą dotyczyć też polskich firm.
Rejestr podmiotów wprowadzających opakowania w Niemczech
W szczególności tworzony jest rejestr podmiotów wprowadzających opakowania na terytorium Niemiec („LUCID”). Firmy wprowadzające opakowania na teren Niemiec mają obowiązek dokonania rejestracji oraz deklarowania masy i rodzaju opakowań wprowadzanych do Niemiec. Do końca 2018 roku rejestracja jest bezpłatna. Brak rejestracji grozi karą grzywny do 100.000 euro. Może też być nałożony zakaz sprzedaży.
Kto ma obowiązek rejestracji?
Obowiązek dotyczy podmiotów wprowadzających po raz pierwszy opakowania na terytorium Niemiec. Nie chodzi więc o producentów opakowań, ale o firmy, które opakowania wykorzystują i kierują – bezpośrednio lub pośrednio – do prywatnego odbiorcy końcowego (opakowania B2C). Po pierwsze, obejmuje to firmy sprzedające bezpośrednio do konsumenta. Po drugie, obejmuje także firmy, które sprzedają towary w opakowaniach do pośrednika (np. hurtownia, sklep), a następnie pośrednik sprzedaje je do konsumenta – wówczas obowiązki nie ciążą na pośredniku, lecz na firmie, która po raz pierwszy wprowadza towary w opakowaniach do obrotu w Niemczech. Firmą tą może być eksporter z Polski, bo miejsce siedziby firmy nie ma znaczenia. Nie ma też znaczenia ilość opakowań. Nowym systemem objęte będą bezpośrednie opakowania produktu oraz opakowania do wysyłki.
W celu uzyskania pewności, czy nowe obowiązki nie dotyczą polskiej firmy wysyłającej towary do Niemiec, najlepiej jest zasięgnąć szczegółowej porady prawnej.
Autor: Jacek Wilczewski, radca prawny, Bosetti Global Consulting