Wartość rynku w 2017 roku ocenia się na ponad 21 mld złotych (ok. 5 mld euro), a liczba zamożnych Polaków to 1,1 mln osób, czyli o 60 tys. więcej niż w 2016 roku. Ich zakupy dokonują się w głównej mierze w segmencie samochodów luksusowych, odzieży i akcesoriów, usług hotelowych i spa, nieruchomości, alkoholi oraz biżuterii i zegarków.
Według prognoz do 2021 roku rynek dóbr luksusowych w Polsce może osiągnąć wartość ponad 31 mld zł, co będzie stanowiło prawie 48-procentowy wzrost w porównaniu do bieżącego roku.
Raport definiuje zamożnych Polaków jako osoby zarabiające miesięcznie więcej niż 7,1 tys zł brutto. Ich łączne dochody brutto wyniosły w 2017 r. 249 mld zł. Liczba takich osób, zaliczanych do HNWI (ang. high net worth individuals) wzrosła o blisko 16 tys. osób. Są to osoby posiadające majątek netto przekraczający 1 mln dol.
Najwięcej zamożnych osób mieszka w województwie mazowieckim, kolejno wielkopolskim i małopolskim.
Kim jest zamożny Polak?
Ankietowani oceniają, że za ich sukcesem zawodowym stoi ciężka praca oraz inteligencja i samodyscyplina. Zdaniem 81 proc. respondentów wysokie zarobki wiążą się z koniecznością podejmowania ryzyka.
Z raportu wynika, że największa liczba bogatych Polaków pracuje średnio dziesięć godzin dziennie. Co dziesiąty ankietowany przyznał z kolei, że pracuje więcej niż dwanaście godzin dziennie. Z kolei spędzanie czasu wolnego jest zarezerwowane dla rodziny.
Na co chętnie wydaje pieniądze?
Rynek samochodów klasy premium i luksusowych jest najszybciej rosnącym i rozwijającym się segmentem: jego wartość wzrosła o 17 proc. w stosunku do roku poprzedniego, a według szacunków w ciągu najbliższych czterech lat może osiągnąć blisko 20 mld zł, co będzie oznaczać 61 proc. wzrostu w porównaniu do 2017 roku (12.3 mld).
Prognozowana liczba rejestracji nowych aut marek premium w 2017 roku to 61 tys. sztuk, z kolei marek luksusowych – 176 sztuk.
Drugą największą kategorią rynku dóbr luksusowych w Polsce jest odzież i akcesoria, którego wartość w tym roku wyniesie blisko 2,5 mld zł. Na kolejnych miejscach znalazły się usługi hotelarskie i SPA (1,7 mld zł), a dalej nieruchomości (1,3 mld zł), alkohole (0,9 mld zł) oraz biżuteria i zegarki (0,7 mld zł).
Biżuteria i zegarki to jeden z najszybciej rosnących segmentów rynku. Biżuteria damska ma w nim 78 proc. Udział, a męskie zegarki – 80 proc. Z raportu wynika, że w 2017 roku wartość segmentu luksusowej biżuterii i zegarków wyniesie 653 mln zł, a w perspektywie czterech lat może wzrosnąć aż o 50 proc. do poziomu 976 mln zł.
O badaniu:
W raporcie przedstawiono zostały wyniki badania przeprowadzonego na grupie 97 respondentów w okresie od lipca do września 2017 roku przy wykorzystaniu metody wywiadów internetowych (CAWI). Kryterium doboru respondentów były dochody przekraczające 20 tys. zł brutto miesięcznie. W raporcie wykorzystano też dane firm Credit Suisse, Euromonitor International, GUS-u, Ministerstwa Finansów, Narodowego Banku Polskiego, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Polskiego Związku Żeglarskiego, Poland Sotheby’s International Realty, Urzędu Lotnictwa Cywilnego.