Globalna firma doradcza PwC opracowała raport „Connected living. Dlaczego ludzie są bardziej digital niż firmy?”, z którego wynika że aż 98 proc. osób korzystających na co dzień z narzędzi łączności cyfrowej pozytywnie ocenia wpływ nowych technologii na swoje życie. Naturalnie cyfrowi konsumenci chętniej wybierają firmy, które są obecne na rynku online i korzystają z technologii internetowych ułatwiając proces zakupowy.
Co czwarty badany stwierdził, że jest dostępny online przez całą dobę. Zdaniem respondentów cyfrowe narzędzia odgrywają ważną rolę w zacieśnianiu więzi z przyjaciółmi (58% wskazań), rodziną (44%) i współpracownikami (42%).
Kto jest bardziej cyfrowy – kobiety czy mężczyźni?
To zależy od rodzaju spraw, które chcemy załatwić w internecie dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym. Kobiety bardziej aktywnie korzystają z narzędzi cyfrowych jeśli chodzi o łączność, transport, pracę, opiekę zdrowotną, media , rozrywkę i zakupy. Mężczyźni z kolei wybijają się na prowadzenie w dziedzinie finansów np. kantory internetowe, płatności mobilne czy porównywarki ofert bankowych.
Cyfryzacja biznesu
Zdaniem autorów raportu nowe technologie odgrywają jedną z bardziej kluczowych ról w rozwoju gospodarek narodowych, a tendencja ta będzie oczywiście rosła.
Nowe technologie całkowicie zdominowały nasze życie, prywatne i zawodowe. Wpłynęły też znacząco na zmianę zachowań, przyzwyczajeń i potrzeb konsumentów. Nie bez przyczyny aż 61% prezesów firm z regionu Europy Środkowo-Wschodniej w naszym badaniu CEO Survey 2017 właśnie ten obszar wskazało jako jedno z kluczowych wyzwań dla biznesu. Pozycja firm na rynku będzie zależeć od jakości i szybkości odpowiedzi na to wyzwanie – mówi Piotr Łuba, partner zarządzający działem doradztwa biznesowego w PwC.
Platformy online to już nie tylko strony internetowe firm i aplikacje mobilne, ale wszystkie rozwiązania zakupowe w świecie online takie jak zakup biletów, poszukiwanie pracy, sprzedaż towarów i usług. Mogą to być tzw. Marketplace jak np. Polskie Allegro, Amazon, ale też służący do transportu Uber czy AirBnB, dzięki któremu znajdziemy nocleg. Inne rodzaje platform to sieci, czyli media społecznościowe jak Facebook, Instagram czy Snapchat. I wreszcie ekosystem, który łączy dostawców platform z producentami sprzętu, klientami końcowymi, partnerami, usługodawcami, niezależnymi programistami, źródłami danych ( np. Google wraz z adWords, DoubleClick, YouTube).
Konsumenci już zdecydowali – praktycznie we wszystkich obszarach codziennego życia posługują się działającymi w czasie rzeczywistym, w chmurze, opartymi na danych oraz algorytmach, platformami online. Jak zbudować własną platformę bądź wykorzystać już działającą? To jedno z kluczowych wyzwań, jakie stoją przed większością organizacji w erze digital. ‘Platform thinking’ powinno stać się codzienną mantrą każdego lidera biznesowego – mówi Michał Kreczmar, dyrektor w zespole ds. transformacji cyfrowej PwC.
Komunikacja odbywa się online
– Cyfryzacja biznesu w Europie Wschodniej i Środkowej jest szczególnie ważna, także dla firm produkcyjnych, które również mają swoją historię do opowiedzenia. Służy ona tworzeniu relacji pomiędzy stronami, która nie powinna być pozostawiona przypadkowi, a być odpowiednio budowana w zależności od potrzeb rynku. – mówi Fabio Flaminio, Partner i Art Director w studiu komunikacji i PR, Trasformattivo & Brandownia.
– Przykład takich działań widzimy w strategiach wiodących firm, będącymi jednymi z pierwszych, które inwestują w kanały internetowe. Dlaczego to robią? Mogłyby sprzedawać produkty i usługi poprzez masowe kampanie reklamowe. Jednak one stosują prostą zasadę dialogu, którego nie jest w stanie prowadzić w świecie realnym, a zatem tworzą go za pośrednictwem mediów cyfrowych.
Źródło: materiały prasowe PwC