Recitar cantando, czyli “Deklamacja i śpiew” to tytuł tegorocznej edycji festiwalu, którego dyrektorem artystycznym jest Giovanni Antonini. Wydarzenie rozpocznie i zakończy opera, choć jego esencją pozostaje nadal muzyka oratoryjna, którą jako gatunek stworzyli Włosi. W programie m.in. włoska polifonia, sardyński śpiew cantu a tenore i gwiazdy światowego formatu. Wratislavia Cantans to jeden z najważniejszych festiwali muzyki klasycznej na świecie.
Inaugurować festiwal będzie wielki dyrygent naszych czasów, znawca i mistrz interpretacji muzyki baroku – sir John Eliot Gardiner ze swoimi zespołami z operą Monteverdiego “Il ritorno d’Ulisse in patria”. Na finał festiwalu – debiut: młody dyrygent o korzeniach rosyjsko-greckich, Teodor Currentzis, i założony przez niego wokalno-instrumentalny ensemble MusicAeterna. Gośćmi Wratislavia będzie cała plejada artystów i grup specjalizujących się w wykonawstwie historycznym: Accademia Bizantina kierowana przez Ottavia Dantone, La Fenice i Jean Tubéry, grupy Il Suonar Parlante i Concordu de Orosei pod artystycznym kierownictwem gambisty Vittoria Ghielmiego, Le Concert Spirituel z Hervém Niquetem, Vocalconsort Berlin pod dyrekcją Daniela Reussa, wreszcie – last but not least – Il Giardino Armonico pod dyrekcją Antoniniego, który za operę Giulio Cesare Georg Friedrich Händel’a z Cecilią Bartoli otrzymał prestiżową nagrodę Grammy.
Nie zabraknie także zespołów Narodowego Forum Muzyki: NFM Filharmonii Wrocławskiej, Wrocławskiej Orkiestry Barokowej i chórów NFM. Żaden festiwal nie może obejść się bez solistów, bez gwiazd. We wrześniu we Wrocławiu będziemy mogli podziwiać niezwykłych śpiewaków: Tomáša Krála, Karinę Gauvin, Hanę Blažikovą, Furia Zanasiego, Willarda White’a czy Zacharego Wildera, by wymienić jedynie kilkoro z nich.
7 i 8.09 2017 Monteverdi – Il ritorno d’Ulisse in patria
Perła muzyki barokowej, opera Il ritorno d’Ulisse in patria (Powrót Ulissesa do ojczyzny) jest jednym z trzech dzieł scenicznych kompozytora, które do dziś zachowały się w całości. Powstała na potrzeby jednego z teatrów weneckich, a wystawiono ją po raz pierwszy w okresie karnawału, w pierwszej połowie XVII stulecia.
U boku Sir Gardinera wystąpi Monteverdi Choir i English Baroque Soloists. Pierwszy z nich jest uznawany za jeden z najlepszych chórów na świecie ostatnich pięćdziesięciu lat. Drugi to niezwykła grupa instrumentalistów, nieraz docenianych za świetne projekty muzyczne i jeszcze lepsze wykonania.
15.09.2017 Mistrzostwo włoskiej polifonii
Nie da się ukryć, że gdyby nie fantastyczni kompozytorzy włoscy, muzyka europejska rozwinęłaby się w zupełnie innym kierunku. W jakim? Trudno powiedzieć, ale możemy podejrzewać, że nigdy nie powstałyby fugi Johanna Sebastiana Bacha, oparte na rozwijanej również przez Włochów sztuce kontrapunktu. Inne byłyby również dzieła Georga Friedricha Händla czy samego Wolfganga Amadeusa Mozarta, którzy korzystali z włoskich wzorców. Z tego też powodu festiwal Wratislavia Cantans zaprasza na przegląd wyjątkowej twórczości włoskich mistrzów reprezentujących sztukę polifonii, której lata świetności przypadały na XVI i XVII stulecie.
14.09.2017, Stabat Mater: des Preza, Pärta
Podczas koncertu usłyszymy szczególny rodzaj śpiewu, cantu a tenore, pochodzący z Sardynii, który zabrzmi w wykonaniu Concordu de Orosei. Śpiewakom będzie towarzyszył zespół Il Suonar Parlante, a całość zabrzmi pod kierownictwem Vittoria Ghielmiego. W ubiegłym roku słuchaliśmy Giovanniego Sollimy i śpiewu bułgarskiego, teraz Sardynia i wirtuoz violi da gamba Vittorio Ghielmi, bardzo dbający o artykulację. – mówi Giovanni Antonioni
08.09.2017 La Morte della Ragione
Jeden z dwóch koncertów Il Giardino Armonico na tym festiwalu. Składa się z muzyki kompozytorów dawnych, zatytułowany La morte della ragione, czyli Śmierć rozumu. Tak nazywa się anonimowa włoska pawana, czyli taniec dworski. Jej nuty są dziś przechowywane w British Library, manuskrypt przywiózł do Anglii pewien szlachcic jako pamiątkę z podróży lub utwór, którym zamierzał poszerzyć repertuar.
Kliknij, aby zapoznać się z programem festiwalu
źródło: materiały prasowe Narodowego Forum Muzyki