Via Carpatia została wpisana na unijną listę inwestycji priorytetowych w ramach funduszu Łącząc Europę stając się inwestycją strategiczną nie tylko dla Polski, ale i dla całej Europy.
Via Carpatia to międzynarodowy korytarz transportowy łączący północ i południe Europy, wiodący od Kłajpedy na Litwie, przez wschodnią Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię (po port Konstansa nad Morzem Czarnym) z odcinkami transgranicznymi z Białorusią i Ukrainą, po Bułgarię i Grecję (Saloniki nad Morzem Egejskim).
Fundusz “Łącząc Europę” to instrument na lata 2021 – 2027 realizujący kluczowe dla UE inwestycje transportowe. Długość Via Carpatia w Polsce wynosi ok. 760 km. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.
Państwa zainteresowane budową Via Carpatia: Polska, Białoruś, Bułgaria, Chorwacja, Litwa, Rumunia, Słowacja, Turcja, Ukraina, Węgry w obecności przedstawicieli Komisji Europejskiej podpisali także wspólny wniosek do Komisji Europejskiej o wpisanie tego szlaku do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. – Wnosimy o uznanie szlaków via Carpatia jako szlaku bazowego sieci komunikacyjnej Unii Europejskiej” – powiedział podczas konferencji prasowej Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk. Początki koncepcji szlaku Via Carpatia sięgają 2006 r. i starań ministrów transportu Litwy, Polski, Słowacji i Węgier.
Źródło: PAP