Santander Bank we współpracy ze SPOTDATA opracował raport pt. “Producenci i dostawcy AGD w obliczu nowych trendów i wyzwań”, który przybliża sytuację branży po kryzysie spowodowanym koronawirusem oraz nakreśla perspektywy rozwoju, a także najważniejsze czynniki, które wpłyną na kierunek zmian. No właśnie…po kryzysie, ale czy aby na pewno? Otóż sektor AGD to jedna z branż, która nie została dotknięta kryzysem. Wręcz przeciwnie – produkcja w drugiej połowie 2020 roku osiągnęła poziom o ok. 10 proc. wyższy niż przed epidemią. Eksperci oceniają, a dane to potwierdzają, że popyt konsumentów na produkty finalne wzrósł częściowo dzięki zjawisku substytucji wydatków.
Oznacza to, że po pandemii popyt się obniży, ale nadal utrzyma swoją dynamikę.
Polska silna w regionie
Światowy rynek AGD jest wart ok. 0,5 biliona dolarów. Polska zaspokaja ok. 2 proc. światowego popytu, ukierunkowanego na region, jest czwartym największym eksporterem sprzętu AGD na świecie, z eksportem na poziomie ok. 7 mld dolarów.
Powstawały teorie, które kreśliły wzmocnienie pozycji Polski w ramach łańcucha dostaw kosztem Chin, dotkniętych pandemia i znajdujących się w zbyt dużej odległości od Europy w obliczu załamania transportu i logistyki. Dane nie potwierdziły tych przypuszczeń, choć w dłuższym okresie oczekuje się, że podobne zmiany nastąpią, ale po dostosowaniu rodzimych linii produkcyjnych. Nawet i bez tego przesunięcia Polska jest najmocniejszym graczem zaspokajającym popyt na AGD dla Europy Zachodniej i Środkowej, który to rynek jest wart ok. 72 mld dolarów, w cenach konsumenta.
Przewagi konkurencyjne Polski
Producenci ulokowani w Polsce celują szczególnie w wytwarzaniu towarów gotowych, głównie suszarek, pralek, zmywarek, oraz komponentów plastikowych – głównie przewodów twardych i giętkich (np. „węży”) wytwarzanych na potrzeby AGD i automotive. Najwyższą zyskowność wykazuje segment średnich przedsiębiorstw wytwarzających elementy plastikowe. W tych dwóch grupach Polska produkuje i eksportuje więcej niż inne kraje.
Istotne znaczenie mają też pochodzące z Polski elementy metalowe do lodówek/zamrażarek, armatura do rur oraz przewody giętkie.
Przyszłość i megatrendy
Autorzy raportu wyodrębnili najważniejsze czynniki, które wpłyną na kształt sektora AGD na świecie. Będą to: kwestie ekologii i społecznej odpowiedzialności; technologie produkcji oraz same produkty i sprzedaż. Szczególnie kluczową kwestią dla producentów z Polski są regulacje środowiskowe oraz presja ze strony konsumentów na tworzenie rozwiązań przyjaznych środowisku zarówno w zakresie projektowania, produkcji jak i recyklingu. Najważniejsze będą tu przepisy dotyczące odpadów, wymogów materiałowych, recyklingu i śladu węglowego. Autorzy raportu jako przykład podają szacunki APPLiA: “w Polsce w 2020 r. na rynek trafiło ok. 440 tys. ton nowych urządzeń AGD. W ramach realizacji celów środowiskowych producenci i importerzy AGD, na równi z dostawcami innego sprzętu elektrycznego lub elektronicznego, mają obowiązek finasowania recyklingu sprzętu wprowadzanego na rynek. Do 2020 r. było to nie mniej niż 50% średniorocznej masy sprzętu wprowadzonego do obrotu, a od 1 stycznia 2021 r. nie mniej niż 65%. W 2020 r. producenci AGD zebrali i poddali recyklingowi ok. 240 tys. ton zużytego
sprzętu.” W zakresie technologii produkcji, producenti będą musieli zmierzyć się z dostosowaniem podejścia “just-in’time” i popytu na produkty oraz niedoborami pracowników na rynku. Zmieni sie też typologia produktów i kanały sprzedaży – produkty muszą spełniać preferencje klientów w zakresie rozwiązań smart, rośnie też znaczenie e-commerce jako kanału sprzedaży. Jednak nie będzie on oddzielony od świata rzeczywistego, a będzie się zręcznie z nim przenikał umożliwiając zamawianie ze sklepu, odbiór w domu. Rośnie też potencjał rozszerzonej rzeczwiostości jako instrumenty do wykorzystania w sklepach stacjonarnych.
Więcej na temat megatrendów znajdziesz w raporcie pod linkiem