BUSINESS FOCUS

Polska – szansa na eksport i współpracę

Włosi doceniają możliwości jakie daje im polski system administracyjno-podatkowy oceniając Polskę jako najatrakcyjniejszy kraj docelowy dla inwestycji w Europie Środkowo – Wschodniej. Takie m.in wnioski płyną ze spotknia, w jakim mieliśmy przyjemność uczestniczyć w Pontini, we włoskim Lacjum. 

Czerwcowe wydarzenie miało na celu przybliżenie lokalnym producentom z Pontini możliwości i potencjał rozwoju ich przedsiębiorstw poprzez eksport lokalnie wytwarzanych produktów na rynek polski. Wydarzenie zostało zainicjowane przez władze miasta oraz objęte honorowym patronatem przez Ambasadę Polski we Włoszech, Ambasadę Włoską w Polsce oraz Włoską Izbę Handlowo – Przemysłową w Polsce. 

Spotkanie otworzył Alessandro Saglio, przedstawiciel Włoskiej Izby Handlowo Przemysłowej w Polsce, który przybliżył uczestnikom zakres działań oraz główne cele jakie stawia sobie Izba. Z kolei o Polsce, jej położeniu w Europie, pozycji wśród krajów Unii Europejskiej, jak również o ogólnej sytuacji gospodarczej opowiadał Jerzy Boczkowski, II sekretarz w Ambasadzie Polskiej we Włoszech odpowiedzialny za przemysł i energetykę. Praktyczne aspekty związane z możliwościami eksportu materiałów do Polski zaprezentował Enrico Ciullo, przedstawiciel Bosetti Global Consulting. Po spotkaniu odbyły się także wizyty w zakładach produkcyjnych inwestorów szczególnie zainteresowanych rozpoczęciem eksportu towarów na rynek polski.

Polsko – włoskie stosunki handlowe
Zgodnie z zaprezentowanymi danymi w latach 2000 – 2016 dynamika wymiany handlowej pomiędzy Polską a Włochami jest w stałym wzroście. W roku 2016 Polacy importowali z Włoch artykułu o wartości 9,503 mld EUR, natomiast wartość materiałów eksportowanych z Polski do Włoch wyniosła 8,842 mld EUR. Na przełomie ostatnich lat import włoskich produktów do Polski jest wyższy niż ich eksport. Różnica ta każdego roku maleje i Polska dość szybko nadrabia zaległości. 
Struktura polsko-włoskiej wymiany towarowej na przełomie ostatnich lat nie uległa większym zmianom. Najczęściej importowane produkty to: maszyny i urządzenia, pojazdy samochodowe, metale i produkty metalurgiczne oraz wyroby chemiczne. W tym także produkty z tworzyw sztucznych i gumy, które w dalszej kolejności wykorzystywane są jako elementy do produkcji. Z kolei najczęściej eksportujemy pojazdy samochodowe, części i akcesoria do pojazdów samochodowych, mięso, tytoń, metale i produkty metalurgiczne oraz urządzenia elektryczne, wyroby spożywcze. Taka charakterystyka wymiany towarowej może być uzasadniona w dużym stopniu działalnością w Polsce największych włoskich producentów z branży samochodowej oraz metalurgicznej.

Włochy na wakacje i jako symbol luksusu
Zainteresowanie zarówno kulturą włoską jak i samymi Włochami z roku na rok jest coraz większe. Polacy doceniając włoską kulturę i sposób życia chętnie wybierają włoskie miasta i wyspy jako destynację swoich podróży wakacyjnych. Zamiłowanie do włoskich produktów jak i powszechnie panująca opinia o ich wysokiej jakości sprzyja wzrostowi eksportu. 
Polacy wydali ponad 2 mld zł na produkty spożywcze z Włoch oraz ponad 1 mld zł na odzież obuwie i dodatki. Włochy są również liderem jeśli chodzi o rynek dóbr luksusowych w Polsce. 22 proc. obecnych w Polsce marek tego sektora pochodzi z Włoch (swoje salony mają m.in. MaxMara, Armani, Marina Rinaldi, Bottega Veneta, czy Gucci oraz obecni są dilerzy Maserati, Ferrari, Lamborghini). 68 proc. zarejestrowanych w 2014 roku w Polsce luksusowych aut pochodziło z Włoch (w tym 37 aut Maserati – 118 proc. wzrost w stosunku do roku poprzedniego, Ferrari – 22 auta i 47 proc. wzrost oraz Lamborghini 5 aut i 400 proc. wzrost).

Co oferuje Polska?
Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez KPMG Polska we współpracy z Ambasadą Polskie we Włoszech – „ Kierunek Rozwój! Polsko – włoska współpraca gospodarczo biznesowa” 94 proc. badanych poleciłoby Polskę jako atrakcyjne miejsce inwestycyjne. 78 proc. badanych pozytywnie bądź bardzo pozytywnie ocenia zwrot ze swoich inwestycji w Polsce, a 57 proc. dokonałoby w Polsce reinwestycji, czyli ponownej inwestycji po pierwotnym zaangażowaniu kapitału.
Takie dane zaprezentował w Pontini Enrico Ciullo przedstawiając jednocześnie konkretne zadania, które powinny być wykonane przez inwestora planującego wprowadzenie swoich produktów na rynek Polski. Całość została omówiona na przykładach trzech sektorów, które pokrywały się z profilem działalności zaproszonych gości.

Przed wejściem na polski rynek 
Pierwszym krok to zawsze rzetelna analiza rynku oraz przygotowanie listy potencjalnych partnerów i klientów. Pokaże to, czy produkt może znaleźć nabywców na polskim rynku oraz czy proponowane przez nich ceny są rynkowe. Dzięki temu jesteśmy w stanie oszacować opłacalność planowanych przedsięwzięć. Kolejne etapy związane są z właściwą selekcją potencjalnych partnerów biznesowych oraz umiejętnym prowadzeniem negocjacji. Jako ważne źródło pozyskiwania nowych klientów oraz kontaktów z przedsiębiorcami zostały wskazane m.in. spotkania typu Business Mixer – inicjatywy coraz chętniej organizowane są przez Specjalne Strefy Ekonomiczne. Umożliwiają one nawiązanie kontaktów z przedsiębiorcami reprezentującymi zarówno producentów jak i odbiorców. Podczas dwuminutowych rozmów każdy ma możliwość zaprezentowania swojej firmy, a w trakcie krótkiego lunchu może wrócić do tych osób, których działalności szczególnie zainteresowała.

Więcej na temat Business Mixer

PODOBNE ARTYKUŁY

ZAPISZ SIĘ
DO NEWSLETTERA

SMART MIXER

ENERGY MIXER

AEROMIXER 2018

BOSETTI OPOWIADA O POLSCE

NAJCHĘTNIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

Obserwuj profil
Bosetti Global Consulting
na Linkedin