Mateusz Morawiecki, Minister Rozwoju i Finansów przedstawił dokument, który zawiera wiele rozwiązań ułatwiających prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Reguluje on stosunki na linii administracja publiczna – firma, wprowadza uproszczenia podatkowe i dokumentacyjne.
W skład pakietu wchodzi m.in. projekt ustawy Prawo przedsiębiorców ukierunkowany na poprawę relacji przedsiębiorców z administracją publiczną. Urzędy będa musiał kierować się określonymi zasadami przy rozpatrywaniu spraw, w których stroną są firmy. Przykładowo przedsiębiorca nie będzie musiał udowadniać swojej uczciwości, a wątpliwości co do okoliczności konkretnej sprawy będą rozstrzygane na jego korzyść.
- Wśród proponowanych zmian są także ułatwienia w zakresie rozpoczynania działalności. Początkujący przedsiębiorcy zostaną zwolnieni z obowiązku uiszczania składek na ubezpieczenia społeczne przez pierwsze 6 miesięcy prowadzenia działalności. Po tym okresie, tak jak dotychczas, będą mogli korzystać przez 2 lata z tzw. małego ZUS-u. Ponadto działalność, której miesięczne przychody nie przekroczą 50% minimalnego wynagrodzenia nie będzie uznawana za działalność gospodarczą. Oznacza to, że osoby zajmujące się drobnym handlem czy sporadycznie udzielające korepetycji nie będą musiały rejestrować się w urzędzie i płacić comiesięcznych składek.
Pakiet wprowadza liczne uproszczenia podatkowe. Zalicza się do nich: - likwidację wielu obowiązków dokumentacyjnych i informacyjnych w zakresie podatków dochodowych,
- uproszczenie i dookreślenie zasad rozliczania kosztów uzyskania przychodu,
- ujednolicenie wzorów formularzy w zakresie podatków lokalnych (tj. w podatku od nieruchomości, rolnym i leśnym) oraz umożliwienie składania ich w formie elektronicznej,
- obowiązek przechowywania sprawozdań finansowych firmy przez 5 lat, a nie, jak dotychczas, bezterminowo,
- w podatku VAT, skrócenie do 120 dni okresu, po upływie którego wierzyciel ma możliwość skorzystania z ulgi na złe długi, jednocześnie w podatkach dochodowych wprowadzenie analogicznej ulgi.
W pakiecie zaproponowano również możliwość załatwiania wielu spraw urzędowych przez telefon, e-mail lub za pomocą innych środków komunikacji. Ponadto przedsiębiorca w kontaktach z urzędami będzie posługiwał się wyłącznie NIP, który stanie się również numerem identyfikacyjnym w rejestrze REGON. Numer REGON będzie stopniowo wycofywany z obrotu. Proces ten zostanie rozłożony w czasie.
Autor: Aleksandra Stokłosa