BUSINESS EDU

E-commerce w Polsce. Raport Gemius 2020 r.

ecommerce Polska

Od lat śledzimy postępy rewolucji cyfrowej i jej wpływ na handel. Pandemia koronawirusa sprawiła, że te procesy muszą ulec absolutnemu przyspieszeniu, a nawet kolejnej transformacji, która sprawi, że biznes wyjdzie naprzeciw już nie tylko preferencjom klientów, ale zapewni w pełni bezpieczne zakupy, nadąży nad zmieniającym się środowiskiem, a nawet dostarczy nowych rytuałów i rozwiązań zakupowych. Rynek e-commerce rozwija się w tempie ponad 18 % rocznie. 2020 rok i wydarzenia związane z pandemią przyniosą co najmniej dwukrotny wzrost. Analitycy wskazują na 3 tendencje w obszarze e-commerce: gwałtowny wzrost sprzedaży online, przeniesienie stacjonarnej sprzedaży do świata online, zmiana zachowań konsumentów

Raport „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” powstał na podstawie badania zrealizowanego jeszcze w marcu 2020 roku na grupie 1544 internautów w wieku 15 i więcej lat.

Czynniki rozwoju e-commerce
Polaków do zakupów online zachęca przede wszystkim całodobowa dostępność (element wskazany aż przez 82% respondentów), wygoda wynikająca z zakupów w domu, nieograniczony czas wyboru produktu i w końcu atrakcyjniejsze ceny niż w sklepach tradycyjnych. Najczęstszą formą odbioru produktów jest dostawa do maszyny paczkowej (61%) nieznacznie przed dostawą kurierem do domu/pracy (55%). Internauci doceniają możliwość darmowego zwrotu towaru poprzez usługę door-to-door lub poprzez maszynę pączkową. 30 % kupujących online nigdy nie zwracało towaru. Serwisem płatności, z którego kupujący online korzystają najczęściej jest PayU, wskazany aż przez 53% spośród e-konsumentów
korzystających z szybkiego przelewu przez serwis płatności.

Charakterystyka rynku
Polska ma populację 38,4 mln, w ramach której internauci stanowią 84,9% (penetracja internetu w Polsce dla osób wieku 7–75 lat), czyli 28,2 mln. Z badania wynika, że 72% internautów kupuje w polskich e-sklepach, a 30 % w zagranicznych stymulując tym samym e-handel transgraniczny. Wśród ogółu e-konsumentów zarówno na polskich, jak i zagranicznych stronach internetowych można zauważyć przewagę osób młodszych, z wyższym wykształceniem, z dochodem w gospodarstwie domowym powyżej 6000 zł oraz mieszkańców największych miast.

 

Odnotowano wzrost kupujących online we wszystkich grupach internautów. Stanowią oni już ponad 7/10 (73%) wszystkich badanych korzystających z internetu. Kupujący online to nieco częściej osoby młodsze (do 34 roku życia), z wyższym wykształceniem oraz dobrze oceniające sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego.

ecommerce polonia

Co Polacy kupują online?
Ostatnie 12 miesięcy udowodniły iż najpopularniejszymi kategoriami kupowanymi w internecie są odzież, w tym dodatki i akcesoria z nią związane, obuwie, kosmetyki/perfumy, książki, płyty, filmy oraz bilety do kina/teatru. Mężczyźni, w porównaniu do kobiet, częściej kupują sprzęt RTV / AGD, samochody oraz części samochodowe, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, a także ubezpieczenia oraz artykuły dla kolekcjonerów. Plany zakupowe polskich internautów obejmują z kolei: meble i elementy wystroju wnętrz, podróże i rezerwacje, sprzęt komputerowy oraz RTV/AGD, a także produkty spożywcze oraz materiały budowlane.

Efektowi ROPO (research online, purchase offline) zostają poddane w szczególności produkty spożywcze, materiały budowlane i wykończeniowe, meble i elementy wystroju wnętrz, sprzęt RTV / AGD, obuwie, odzież oraz kosmetyki / perfumy i produkty farmaceutyczne. Z kolei odwrócony efekt ROPO dotyczy głównie kosmetyków i perfum, telefonów, obuwia, odzieży (w tym sportowej) i sprzętu RTV/AGD.

Gdzie Polacy kupują online – znajomość spontaniczna serwisów e-commerce
Pośród użytkowników największą znajomością cieszy się serwis Allegro i jest on niekwestionowanym liderem serwisów sprzedażowych (86 % badanych). Kolejną platformą wymienianą przez badanych jest OLX, wskazana przez 40% respondentów, a trzecią siłą jest AliExpress, dalej – Zalando i Ceneo.

Raport w język. polskim dostępny pod linkiem

PODOBNE ARTYKUŁY

ZAPISZ SIĘ
DO NEWSLETTERA

SMART MIXER

ENERGY MIXER

AEROMIXER 2018

BOSETTI OPOWIADA O POLSCE

NAJCHĘTNIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

Obserwuj profil
Bosetti Global Consulting
na Linkedin