Polska w 2018 r. była największym unijnym eksporterem autobusów elektrycznych z udziałem ponad 36 proc. (54,3 mln euro), sprzedając 131 pojazdów za łączną kwotę 231,8 mln zł – podaje Polski Instytut Ekonomiczny (PIE). Po niej znalazły się Belgia, Czechy, Francja, Portugalia i Węgry. Polskie, ekologiczne autobusy trafiają do takich krajów jak: Czechy i Włochy (ok. 24 proc. wartości eksportu ogółem), Rumunia, Niemcy, Austria, Belgia, Łotwa, Norwegia i Ukraina.
Produkcją pojazdów zajmują się 3 firmy, aktywne w sektorze e -mobility: Solaris w Bolechowie koło Poznania (Solaris Urbino Electric), Ursus Bus w Lublinie (Ursus City Smile) oraz Volvo we Wrocławiu (Volvo 7900 Electric).
Perspektywy rozwoju dla tej branży są pozytywne. Zarówno samorządy jak i rządy wielu krajów realizują zadania związane z ochroną środowiska i zdrowia obywateli. Zeroemisyjne, ciche i ekologiczne środki transportu publicznego wpływają na mniejsze zanieczyszczenie powietrza i oszczędność energii.
Źródło: GUS, Eurostat, Forsal.pl
Fot. materiały prasowe Solaris