Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe wprowadza równowagę do świata kreatywnej przedsiębiorczości. Tylko pomysły, które zgromadzą zaufanie użytkowników przetrwają i będą realizowane. “Równowaga” to także nazwa projektu, który przynosi nową energię do świata designu. Jego autorzy, młodzi projektanci z Olive Lab, dzięki crowdfundingowi mają szansę stać się przedsiębiorcami. Przeczytajcie o tym, jak to idee, a dopiero potem pieniądz, napędzają biznes.
Kickstarter, jedna z wielu już platform internetowych zajmujących się crowdfundingiem to ogromna, globalna społeczność wspierająca kreatywne, często niebanalne pomysły. Portal gości ponad 10 mln donatorów, którzy wiedzą, że za dobrym pomysłem biznesowym musi stać idea “smart” i dążenie do rozwoju. Portfele użytkowników Kickstartera podbija smartband dla jeźdźców, inteligentny asystent kierowcy, nowe generacje smarwatchów czy termos, który sam podgrzeje lub schłodzi kawę do odpowiedniej temperatury. Na platformie Kicksarter są także Gulia i Marco z Olive Lab, którzy mają czas do 20 czerwca, aby zyskać wsparcie dla swojej idei smart design – Equilibrio, czyli prototypu lampy, która bazuje na dwóch podstawowych siłach kosmosu – grawitacji i przyciąganiu magnetycznym. Sprawiają one, że lampa unosi się w powietrzu, oświetlając wnętrze skoncentrowanym lub rozproszonym światłem, zapraszając domowników do interakcji, bo nie da się przejść obok niej obojętnie, nie bawiąc się jej dwoma końcami.
„Układ znajduje się w równowadze, gdy siły, które go tworzą są rozmieszczone w taki sposób, aby kompensować się wzajemnie, tak jak to ma miejsce w przypadku dwóch odważników odpowiednio ustawiając ramiona wagi.” Rudolf Arnheim
VOX POPULI, VOX DEI
Dzięki idei crowdfundingu każdy może ożywiać marzenia i realizować bardzo dobre pomysły biznesowe. Ten model finansowania bazuje także na interakcji opartej na pasji i zaufaniu. Nieznający się ludzie decydują się sfinansować dowolną kwotą realizację czyjegoś pomysłu, bo po zapoznaniu się z jego opisem uwierzyli, że warto. Nie mają gwarancji, że dany projekt faktycznie powstanie. Mogą za to otrzymać różnego rodzaju gratyfikację od twórcy, a przede wszystkim poczuć się częścią czyjegoś marzenia. Olive Lab przewiduje dla donatorów nagrody w postaci graficznych koszulek utrzymanych w klimacie projektu i przede wszystkim lampy z konkretnymi rabatami. Ich wysokość uzależniona jest oczywiście od kwoty wpłaconego wsparcia.
–Wybraliśmy Kickstarter, ponieważ chcemy zebrać fundusze na produkcję lamp, ich dystrybucję i sprzedaż. Jednak to nie jedyny powód. Zależy nam na tym, by konfrontować nasze pomysły z ich ostatecznymi odbiorcami. Po świetnym przyjęciu naszego projektu podczas konkursu LAMP International Lighting Competition 2016 w Vancouver zdaliśmy sobie jeszcze bardziej sprawę z jego potencjału. Z kolei osoby, które tam spotkaliśmy – ludzie z branży, ale także zwykli miłośnicy designu, utwierdzili nas w przekonaniu, że realizacja projektu jest ważna. Kickstarter, choć w samych Włoszech platforma jest mało znana, daje nam możliwość bezpośredniej interakcji z szeroką publicznością cyfrową z całego świata. Tak zgromadzone wiadomości zwrotne, będące w zasadzie poszerzonymi badaniami rynkowymi, pozwalają lepiej zrozumieć wątpliwości i uwagi potencjalnych użytkowników naszych produktów. – mówi Marco Signoretto z Olive Lab.
Od designera do przedsiębiorcy
Multitasking jest domeną młodych biznesów i ich twórców. Nie jest tajemnicą, że w wielu start upach projektant, szef decydujący o finansach, marketingu to jedna i ta sama osoba. W Olive Lab są aż dwie głowy – Marco i Gulia. Wspólnie szukali dostawców w sieci oraz poprzez rekomendacje. To był jeden z milowych kroków w rozwoju produktu. Kiedy projekt znajduje się w fazie embrionalnej, kluczem do sukcesu jest znalezienie partnerów, którzy wykażą się elastycznością i otwartym umysłem.
–Obecnie największym wyzwaniem jest dla nas certyfikacja produktów, która różni się od kraju do kraju oraz znalezienie godnego zaufania kuriera, który zapewni bezpieczną dystrybucję naszych skarbów. Rozwiązanie tych dwóch kwestii jest ważne nie tylko dla pomyślności Equilibrio, ale dla każdego naszym przyszłego projektu. A pomysłów mamy mnóstwo. Kolejnym jest Sun Memories, lampa która rejestruje światło słoneczne, a tym samym te piękne i słoneczne momenty w naszym życiu. – mówi Gulia Liverani.
Olive Lab fundusze zebrane na Kickstarter zainwestuje we wprowadzenie na rynek Equilibrio. Z zarobionych w ten sposób środków będzie finansować kolejne projekty. Na to powinien być gotowy każdy start up, bo bez inwestycji nie ma zarobku, tak jak bez idei nie ma biznesu.
Zobacz projekt na platformie Kickstarter i wspieraj smart design – Kickstarter
Polub Olive Lab na Facebooku i Instagramie
Wejdź na stronę Olive Lab